Over het arrangement van Wijnand van Klaveren van de pianosonate opus 1 van Alban Berg voor Amsterdam Sinfonietta, gespeeld op hun Duitsland tournee mei 2011:

 Westdeutsche Zeitung 23.05.2011

"Subtil gelingen den Niederländern auch Orchester-Bearbeitungen von Mahlers Klavierquartett-Satz und Alban Bergs Klaviersonate op. 1 " 

Rheinische Post 23.05.2011

"Die Orchesterbearbeitungen zweier fachfremder Werke Alban Bergs und Gustav Mahlers (Klaviersonate, Quartettsatz) wirken auf den ersten Blick wie Füllmaterial. Beim Hören klingt die Berg-Sonate nach Jugendstil, dessen Knospen wie wild aufspringen - und das geht ästhetisch voll in Ordnung." 

Kulturradio, Clemens Goldberg: 

"Bearbeitungen können oft Züge an Werken offen legen, die sonst verborgen bleiben. So bei Bergs Klaviersonate, die in der von einem Atem getragenen Interpretation ihre JugendstilWurzeln erkennen liess. Es wucherte und rankte, ganz innig und weiniger modern klingend als auf dem Klavier. "

 

Over de bewerkingen van Zes liederen van Tschaikowsky nu met altviool voor Christianne Stotijn, Isabelle van Keulen en Julius Drake: De Stentor, 2 mei 2011, Maarten Mestrom:

 "Tot slot meer "nieuw oud werk" . Componist/pianist Wijnand van Klaveren (Apeldoorn 1975) voorzag zes Romances van Tschaikowsky van een altvioolpartij en deed dat stijlvast en smaakvol, daarmee aan het triorepertoire een dimensie toevoegend.  /

Volkskrant 23 augustus 2011, Lonneke Reger:

Vier romantische liederen van Tsjaikovski kregen in Van Klaverens versie een altvioolpartij bij de pianobegeleiding. Het lied Op het bal klonk weemoedig en vertwijfeld door de altviool die de lieflijke melodieën omspeelde en met vragende frasen eindigde, passend bij de tekst 'Of ik echt van je houd, weet ik niet'. Het Wiegelied werd teder en breekbaar door de heen en weer wiegende lijnen van de altviool.

 

Volkskrant 20 mei 2010

Patrick van den Hanenberg over de CD "Verstreken Verzen" van Karin Bloemen en Amsterdam Sinfonietta: Hollandse Hits in een Klassiek jasje met arrangementen en pianospel van Wijnand van Klaveren

Je houdt je hart vast als je de eerste titel van het Album Verstreken Verzen leest: Huilen is voor jou te laat, door Pierre Kartner voor Corry Konings geschreven. Maar de angst voor treurige camp is volkomen onterecht. Een stemmig Mozart-achtig strijkersarrangement en oprechte tekstbehandeling van Karin Bloemen toveren de dubieuze tranentrekker om tot een gevoelig nummer. Zelfs een abominabele zin "Maar jij ging toch steeds weer naar die ander heen" komt er sterk uit. Net als bij Wende Snijders zorgt Amsterdam Sinfonietta ook in combinatie met Karin Bloemen voor meerwaarde, vooral door de arrangementen van pianist Wijnand van Klaveren. Bij alle Nederlandstalige hits heeft hij een passende klassieke klank toegevoegd. Ritme van de regen (Rob de Nijs) kreeg een scheut Ravel toegediend en Is dit alles (Doe Maar) klinkt Sibelius door. Maar het is meer dan een stijlpuzzeltje. Opzij van Herman van Veen krijgt door de strijkers een nog spannender gejaagdheid, en Liefde van Later (Jacques Brel) wordt nog dramatischer. Niet alles is geslaagd. Avond (Boudewijn de Groot) is een beetje zeurderig en ook Koffie (Rita Corita) hangt er wat lusteloos bij. Maar die lichte teleurstelling komt vooral omdat de lat bij het grootste deel van dit album zo hoog ligt.

 

Vrij Nederland 13 juni 2009

Martin Kaaij over de Missa Brevis van Wijnand van Klaveren (verschenen op Orgelparkrecords 004-2009, door Willem de Vries bariton/Gijs Boelen orgel)

Wijnand van Klaveren (1975) heeft te veel talenten om snel beroemd te worden. Hij speelt piano en orgel, begeleidt en improviseert, componeert klassieke concerten en sonates, maar ook liedjes voor bekende Nederlanders, en bewerkt net zo gemakkelijk Bach, Tschaikowsky en Gershwin als The Beatles in naar eigen zeggen "woest Russische stijl".

Een marktstrateeg zou zo'n alleskunner aanraden zijn talent minder te versnipperen en zich te richten op bijvoorbeeld samenwerking met Jasperina de Jong en Karin Bloemen. Als de nieuw Harry Bannink moet hij dan in allerlei talkshows kunnen aanschuiven. Maar misschien werkt Van Klaveren liever in de luwte van zijn gemengd bedrijf.

Op de cd Mon orgue, mon orchestre staat een overweldigende snipper van Van Klaverens talent. Het is een Missa Brevis voor bariton en orgel. Een mis voor twee personen, dat zie je niet vaak. Eigenlijk is dat vreemd, want Van Klaveren laat zien dat je met zo'n kleine bezetting de Latijnse tekst tot leven kunt wekken als ware het een negentiende-eeuws lied. En het orgel dat van nature imposant en een beetje afstandelijk is, vertedert nu met subtiele wijsjes, wringende akkoorden en eenvoudige maar welgemikte bastonen. Zelden klink een mis of orgel zo menselijk. Van Klaveren zal waarschijnlijk niet beroemd worden met deze ontroerende mis, maar dat is een slechte reden om hem niet te beluisteren.

 

N.a.v. bewerkingen Hollandse Hits in een Klassiek Jasje van Wijnand van Klaveren voor Karin Bloemen en Amsterdam Sinfonietta mmv Wijnand van Klaveren piano, Ruud Meijer, Algemeen Dagblad, 12-01-2009: 

In het eerste nummer, Ritme van de regen van Rob de Nijs, horen we meteen wat de kracht van dit concert is: de even knappe als humoristische arrangementen van Wijnand van Klaveren. Hij toont zich een meester van de pastiche in liedjes als Huilen is voor jou te laat (Mozart) of Liefde van later (Wagner).
Daarnaast wordt Van Klaveren, zelf achter de vleugel, dankbaar gebruikt als zwijgende side-kick.

N.a.v. bewerking van Wijnand van Klaveren van het "Deutsches Requiem" voor Leo van Doeselaar orgel, - en het Brabant Koor o.l.v. Klaas Stok - bij de opening van het Orgelfestival Haarlem 2008, zaterdag 12 juli 2008 in de Oude Bavo, TROUW, Christo Lelie op maandag 14 juli:

Rekeninghoudend met deze beperkingen  - van het Müllerorgel - was de bewerking van Van Klaveren, met trefzekerheid door Van Doeselaar uitgevoerd, bevredigend te noemen. Dikwijls waren de oorspronkelijke instrumentaties goed herkenbaar en klonk het Müller-orgel onverwacht orkestraal.

N.a.v. CD AMSTEL PEIJL, TROUW, Anthony Fiumara, zaterdag 21 juni 2008:

Goede zet op deze cd is Wijnand van Klaveren. De arrangeur en uitstekende pianist arrangeerde eerder voor Amstel Quartet en bewerkte nu de "Pelléas et Mélisande"-suite van Fauré op een subtiele en kleurrijke manier.

N.a.v. CD AMSTEL PEIJL, NRC HANDELSBLAD, Jochem Valkenburg vrijdag 9 mei 2008:

Het Amstel Quartet bouwt op het eigen label gestaag verder aan een oeuvre van authentieke composities en gelegenheidsarragementen. Die laatste categorie biedt vaak een wat gemakkelijke oplossing voor gebrek aan origineel repertoire, dat voor vier saxofonisten nou eenmaal niet voor het oprapen ligt. Maar het gebalanceerde arrangement dat Wijnand van Klaveren maakte van de Suite uit Fauré's Pelléas et Melisande op. 80, ontstijgt dat vooroordeel met groot gemak. De noten die de saxofonisten van het Amstel Quartet spelen, behoren bovendien tot de warmste en meest verzorgde uit de geschiedenis van het instrument. Je vergeet absoluut dat je met een arrangement te maken hebt.

N.a.v. Christianne Stotijn / Rick Stotijn / Joseph Breindl, kleine zaal Concertgebouw Amsterdam woensdag 11 juli 2007, Stotijn mini festival:

TROUW Peter van der Lint vrijdag 13 juli 2007:

En aan twee liederen van Tsjaikovski had Wijnand van Klaveren mooi een partij voor contrabas toegevoegd, zodat Stotijns broertje Rick aan dit zeer persoonlijke recital kon meedoen.

 

Naar aanleiding van “een uitgestelde ontmoeting”, openingslied op tekst van Ivo de Wijs voor de gelijknamige tournee van Jasperina de Jong en Louis van Dijk: Volkskrant 13.01.2000, interview met Louis van Dijk: “Een jong talent. Ik had zijn afstudeerwerk gehoord, een sonate voor saxofoon en piano, waanzinnig goed. Binnen drie dagen heeft hij de muziek gemaakt.”

 

Naar aanleiding van “Trois pièces de fantaisie sur un thème de Berlioz” en “Introduction et Valse sur un thème de Thomas´’, geschreven in vroeg 19e eeuwse stijl voor Arno Bornkamp, een historisch instrument van Adolphe Sax bespelend en Ivo Janssen, piano : (mede voor hun cd “Adolphe Sax Revisited”, Ottavo OTR C50178) Utrechts Nieuwsblad 01.09.2001, Harm Oving“Het is een stuk in de stijl van de tienertijd van de saxofoon, met met een meer uitdagende pianopartij dan er toen geschreven werd. Het stuk van Van Klaveren bleef keurig overeind tussen de partituren van meer geroutineerde collega’s van zo’n anderhalve eeuw geleden…. Het stuk van Van Klaveren en een fantasie van Demersseman uitgezonderd, viel de kwaliteit van de composities echter een beetje tegen.”

 

Trouw 13.09.2001 Anthony Fiumara“Voor dit project schreef de jonge componist Wijnand van Klaveren twee zeer geslaagde pastiches in de stijl van Berlioz en Liszt. Om eens te ervaren hoe grote componisten voor de sax zouden hebben gecomponeerd. Het klinkt allemaal verrukkelijk.” Telegraaf 14.09.2001 Thiemo Wind: “Bornkamp vroeg de jonge Nederlandse componist Wijnand van Klaveren twee stukken in de romantische traditie te schrijven, maar dan met inbegrip van een volwassen rol van het klavier. Die geschiedvervalsing is meesterlijk gelukt.”

 

Naar aanleiding van drie liederen uit “Des Knaben Wundernhorn” van Mahler, bewerkt voor piano à quatre-mains voor Christianne Stotijn altmezzo, Robbert Muuse bariton, Joseph Breindl en Micha van Weers piano, Kleine Zaal Concertgebouw, 9 mei 2004: Trouw 11.04.2004 Anthony Fiumara: “…en in kwartetverband, bijvoorbeeld in Wijnand van Klaverens knappe bewerking van Mahlers liederen uit “Des Knaben Wunderhorn…”

 

Naar aanleiding van het voorprogramma “Talent boven water” van het Prinsengrachtconcert 2004, bewerking “Summertime” voor Ties Mellema altsaxofoon, het Romeo Strijkkwartet, Rick Stotijn contrabas en Hanna Shybayeva piano: NRC 23.08.2004 Jochem Valkenburg“..in muzikaal opzicht was de vrije en vindingrijke bewerking, door Wijnand van Klaveren voor deze gelegenheid gemaakt, het opvallendste onderdeel van ‘Talent boven water’..”

 

Naar aanleiding van “Het Debuut”, tournee door Nederland met Ties Mellema saxofoon, Gijs Kramers en Joel Waterman altviool: Leeuwarder Courant, 17.02.2005 Oene W. Nijdam“..aan vingervlugheid en souplesse geen gebrek, maar ook wat betreft het lyrische aspect wisten de jeugdige talenten van wanten, bijvoorbeeld in de impressionistische kleurenpracht van de rapsodie van Claude Debussy, in de bewerking van de pianopartij van Van Klaveren zelf...” “…en na alle spelraffiment was het weldadig bijkomen met de toegift, de Pavane van Maurice Ravel…”

 

Naar aanleiding van 2e fase orgelexamen aan het Conservatorium van Amsterdam, 15.06.2005: Elsevier 2 juli 2005, interview met Louis van Dijk: “Het eindexamen van het geniale talent Wijnand van Klaveren was daar een mooi voorbeeld van. Hij speelde de grappigste dingen. Imiteerde klokken en carillons, liet de storm door de kerk blazen, gaf een eigenzinnige klank en kleur aan ‘door de nacht van smart en zorgen schrijdt de stoet der pelgrims voort.’ Er zat iets heel provocatiefs in zijn spel. Maar wat was het waanzinnig mooi.”

 

Naar aanleiding van de cd “Duos for saxophone and piano”, met Ties Mellema, altsaxfoon (Amstel Records AR 002): Luister oktober 2005, Paul Janssen: (Uitvoering 9) “..met aan zijn zijde pianist Wijnand van Klaveren, ook zo’n musicus van de jongere generatie gezegend met een gezonde geldingsdrang en muzikaal talent… “..het meest tot de verbeelding spreekt het compositie en arrangeertalent van Van Klaveren. Hij kruipt in de Sonate à la manière de Francis Poulenc met groot gemak in de huid van de excentrieke Fransman, hij weet Debussy’s vermaarde Syrinx om te toveren tot een virtuoos werk voor altsaxfoon en piano en laat in de sonate uit 2000 horen hoe impressionistische invloeden vandaag de dag aangewend kunnen worden.” “…maar boven alles staan de interpretatieve en muzikale kwaliteiten van Mellema en Van Klaveren. Als Ravel gelijk heeft dat de Pavane pour une infante défunte louter zo beroemd is geworden door de geweldige interpretaties, dan is bij deze de faam van het werk weer voor lange tijd verlengd..”

 

Vrij Nederland 12.05.05 Jacqueline Oskamp“Pianist Wijnand van Klaveren maakt er geen geheim van dat hij zijn voorbeelden kiest en zijn Sonate à la manière de Francis Poulenc is precies wat de titel belooft. Gecombineerd met authentiek werk van Poulenc, Debussy, Creston, Bonneau en Ravel, levert dit een prachtige cd op, met veel virtuositeit en souplesse gespeeld door Ties Mellema en Wijnand van Klaveren. Ook de sonate die Van Klaveren à titre personnel schreef, sluit naadloos aan op de lyriek van het Franse reportoire.”

 

Naar aanleiding van de bewerking van de Mahagonny Suite van Kurt Weill voor Arno Bornkamp altsaxofoon, het Utrecht String Quartet en Ivo Janssen piano voor de cd “Metropolis Berlin – 1925-1933”: Klassieke Zaken december 2005 Willem Veldhuizen: “In Weills Mahagonny Suite, uitstekend gearrangeerd door Wijnand van Klaveren, trekken alle muzikanten nog een keer alle stoere en subtiele registers open. Warm aanbevolen !”

 

Naar aanleiding van “Inventie over de laatste noten van Bach” voor het Aurelia Saxofoon Kwartet voor hun Challenge CD met de Kunst der Fuge van Bach en hedendaagse commentaren daarop: Het Parool 08.11.05 Erik Voermans: “De stukken van Peter van Onna, Guus Janssen Wijnand van Klaveren springen eruit.”

 

Naar aanleiding van de bewerking van 3 delen uit de 2e cello suite van Bach voor het Amstel Saxofoon kwartet en hun cd “Amstel Records”: Trouw 21.05.2005 Anthony Fiumara: “Amstel-saxofonist Ties Mellema nam met Wijnand van Klaveren ook een duo cd op, met dezelfde interessante programmakeuze. Van Klaveren is behalve een goed pianist ook een bijzonder virtuoos bewerker (Bachs Twee Cellosuite) en kan griezelig goed componeren “in de stijl van.” Van Poulenc bijvoorbeeld.”

Apeldoornse Courant  28-8-2006 Maarten Mestrom:

(n.a.v. Van Klaveren: "Chazzanut" voor Philippe Graffin, Charles Neidich, Asdis Valdimarsdottir, Colin Carr en Pascal Devoyon)

 Jonge componist Wijnand van Klaveren mikt op het hart - (Tijdens masterclass apeldoorn 2006:) ..met daartussen één uitzondering en die juist de "allernieuwste muziek" uit de 21e eeuw. Pianist en componist Wijnand van Klaveren - ooit zelf deelnemer aan de masterclass - ging "muzikaal met de billen bloot", om het maar eens ondiplomatiek uit te drukken, en schreef moedig en riskant een tonaal werk. Chazzanut - uitgevoerd door de docenten van de Masterclass - begint met harmonische arpeggio's die doen denken aan Debussy. De voorzanger zet als voorzang de Joodse melodiën in die door de drie strijkers in "beurtzang" worden beantwoord (een beetje à la Prokofief). De tijd zal leren of Chazzanut degelijk genoeg in elkaar zit om meer dan een gelegenheidsstuk te zijn, maar het was deze avond duidelijk dat Van Klaveren met succes mikt op het hart van de luisteraar en niet alleen op het hoofd."

 

Naar aanleiding van een concert in Museum Belvedère, Heerenveen, 24 september 2006, door Ties Mellema saxofoon en Wijnand van Klaveren piano: Leeuwarder Krant, september 2006 Gerben Bergstra: “Van de Engelse componist Frank Bridge (1879-1941) hoor je zelden een werk in concert. Van Klaveren speelde de pianosonate. De hoge moeilijkheidsgraad vormde voor de pianist geen enkel probleem. Hij speelde het werk gedreven en vol overtuiging.”

 

Apeldoornse courant 9 februari 2007 Maarten Mestrom

n.a.v. Schubert: Winterreise, Van Klaveren: Vorspiel zur Winterreise; Henk Smit bariton, Wijnand van Klaveren, piano

...maar hij zet hem wel neer, "Die Winterreise". Uit het hoofd, met een mooie natuurlijk timing gebaseerd op vele jaren podiumervaring. En met een eigen visie: stevig, ongepolijst, niet sentimenteel. En wordt daarbij meer dan uitstekend begeleid door de van oorsprong Apeldoornse pianist Wijnand van Klaveren."

Leidsch Dagblad 14 januari 2019 Blaudzun & Amsterdam Sinfonietta:

Na een pittig intro van het orkest komt Blaudzun in een zilverwitte manenstraal te staan, waarin het eerste liedje het sprookjesachtig doet: ’Voor wie ik liefheb wil ik heten’ uit de dichtbundel van Neeltje Maria Min in een arrangement van Wijnand van Klaveren. Een klein wiegend juweel, dat gespaard wordt voor de decibellen later op de avond.

Parool, Erik Voermans, 12-10-2019: over Charlotte Haesen en Café des Chansons:

De andere pijlers is de instrumentale begeleiding door een strijkkwartet, het intiemste ensemble uit de klassieke muziek, waarvan het versmeltende karakter door de hoge kwaliteit van de arrangementen de chansons een nieuw en buitengewoon aanschijn geeft. Met name de naam Wijnand van Klaveren dient hier even te worden genoemd.

Volkskrant 25 oktober 2020 Frits van der Waa

Fijnzinnig is de Chopin-medley die bewerker Wijnand van Klaveren heeft samengesteld voor het Ragazze Kwartet, bassist Wilmar de Visser en solist Pieter Wispelwey – in dit gezelschap welhaast een éminence grise. Onder hun handen klinkt het zelfs nog beter dan de oorspronkelijke pianoversie.

Trouw 13 februari 2023 Lucie Horsch & Amsterdam Sinfonietta

En toen kwamen de arrangementen met gebundelde Roma-melodieën nog. De zogeheten Uhrovska-collecta uit 1730 werd gecombineerd met Telemann. Ook daar willen we meer van horen, want wat gebeurde er veel: de muziek leefde en vertelde. Petje af voor arrangeurs Morris Kliphuis, Wijnand van Klaveren en Hugo Bouma. We gingen niet alleen dansend naar huis, maar ook verrijkt door verhalen uit oorden waar de meesten nooit zijn geweest.